Miljøpolitikken

Elbilenes globale konsekvenser

29. desember 2018

Av professor Knut Bjørlykke, pensjonert professor, Universitetet i Oslo

Hvor miljøvennlige er elbiler egentlig? De inneholder ikke bare bare kobolt, men også store mengder andre metaller. De må produseres et sted der det blir CO2-utslipp og forurensning – men bare ikke i Norge?

Moderne biler består av store mengder metaller. De inneholder jern og aluminium og mange sjeldne metaller til elektronikken. I tillegg kommer alle metallene til batteriene, som kan veie flere hundre kilo og som også inneholder kobolt og store mender litium. 

Produksjonen av disse metallene kan føre til store miljøproblemer. Dette gjelder ikke bare Kongo, hvor årets nobelprisvinner Denis Mukwege har pekt på problemene med gruvedriften, ikke bare for direkte forurensning og miljø.

Gruvedrift krever mye energi til sprengning av bergarter, knusing og separasjon av mineraler, og transport. Noen metaller forekommer bare med noen gram per tonn. Til anrikning av dem brukes det også mye kjemikalier. 

Før en Tesla kommer på markedet, har den bidratt til stort forbruk av energi, for en stor del dieselolje, som gir CO2-utslipp. De gir lite utslipp i Norge, men betydelige CO2-utslipp i andre deler av verden. 

MIljøorganisasjonene er fornøyde med at biler ikke produserer CO2-utslipp i Norge, men tenker ikke på hva som går med av energi for å produsere bilene med råmaterialer fra andre steder på kloden. De vil heller ikke ha gruver her i landet, selv om vi kunne produsere en del metaller med mindre miljøkonsekvenser. 

Også når det gjelder elbiler må vi se på de globale konsekvensene. 

Relaterte saker

6 Kommentarer

  • Reply Geir Elvebakk Moski 29. desember 2018 at 13:28

    Takk, Knut!
    Svensk Bilprovning hadde tidlig i høst en reportasje hvor de hadde beregnet hvor mye karbondioksid som ble sluppet ut i atmosfæren for å produsere et batteri til en Tesla. Konklusjonen var at utslippene tilsvarte det å kjøre en mellomstor Mercedse-diesel mellom 150.000 og 200.000 km. Når vi i tillegg vet at på grunn av batteriene veier en el-bil flere hundre kilo mer enn en tilsvarende diesel/bensinbil medfører dette også økte transportkostnader. I verden i dag kommer 81% av elektriske energi fra forbrenning av kull, olje og gass slik at det sikkert er politisk korrekt, men vanvittig å hevde at el-bilene er utslippsfrie. Jeg har en mistanke om at utslippsregnestykket for karbondioksid blir ganske likt for bensin/dieselbiler kontra el-biler. Og når vi kan stå her hjemme på berget og rope NEI TIL GRUEDRIFT I NORGE mens mennesker i lutfattige land omkommer i hopetall på grunn av menneskelig uholldbare gruvearbeiderforhold for å svinbillige metaller til de forurensningsfrie el-bilene.

    Geir Elvebakk Moski, geolog

  • Reply petter smogeli 30. desember 2018 at 00:25

    Det er ganske upresist å si at biler består av JERN og andre metaller. Det er ikke jern, det er stål.
    PS Sula

    • Reply Kaja Graff 1. januar 2019 at 14:58

      Og hva er stål? Ikke metall?

    • Reply Jan 1. januar 2019 at 17:52

      Stål er en legering der jern og karbon er de primære legeringselementene. En klassisk definisjon er at stål er jern-karbonlegeringer med opptil 2,1 prosent karbon. Altså mest jern.

  • Reply Petter Smogeli 4. januar 2019 at 20:59

    Petter Smogeli
    Kjære Morten, det var ikke meningen å ta fokus bort fra din glimrende artikkel. Jeg er en stor «fan» av det du legger ut. Godt at det finnes slike som deg. (har lest boken din to ganger)
    Men av og til blir jeg irritert når fagfolk er upresise med faguttrykk. Som svar til Kaja kan jeg si: Kaja, jo stål er et metall, det mest brukte i hele verden.
    Til Jan: Jern er et grunnstoff (Fe) og mister sin » status som grunnstoff» ved innblanding av 0,6 – 0,7 % carbon. ( tar det fra hukommelsen, har ikke sjekket) deretter heter det stål.
    Det er ikke slik av det det er mest av, får navnet til sluttproduktet.
    I Morten sin glimrende artikkel om plast i havet, er et eksempel. 1liter olje blir til 0,5 kg plast. men det heter ikke «olje-folie» av den grunn.
    Det mest irriterende er fagfolk som snakker om Vindmøller, som om de skal male korn eller kaffe. Dette er en Vindturbin.
    PS Sula

  • Reply Jan Kjetil Andersen 4. februar 2019 at 21:24

    Det er mange selsomme og fullstendig udokumenterte påstander her.

    Hvor har du det for eksempel fra at energibruken ved fremstillin av en Tesla for en stor del er diesel?

    Energien ved fremstilling av litium ion batterier er i all hovedsak elektrisitet. Dersom elproduksjonen gjøres karbonfri blir miljøregnskapet for elbiler meget gunstig.

    Biler basert på fossilt drivstoff vil derimot aldri bli miljøvennlige. Alle ledd fra oljeleting til utvinning, transport og raffinering krever mye energi og er miljøverstinger.

  • Legg igjen en kommentar til Jan Kjetil Andersen Kanseller kommentaren